logo pact

Muziek auditie opdracht

Beste auditant,

 

Leuk dat je auditie komt doen!

Hieronder vind je de opdrachten voor de eerste auditieronde.

Lees de opdrachten goed door. Veel succes en plezier bij het voorbereiden.

Wij zien jouw filmpjes graag tegemoet, ingeleverd via de vragenlijst.

 

Succes!

Team PACT+Muziek

____________________________________

 

Auditieopdracht 1:: online auditie

 

We vragen je om drie filmpjes van jezelf in te sturen. Let erop dat je zelf goed te zien en te horen bent in de filmpjes. (Voor de drummers geldt: zorg dat je handen èn je voeten goed zichtbaar zijn!) Wij willen géén volledig geproduceerde songs/video clips zien en horen. Wij kunnen immers niet beoordelen in hoeverre jouw performance achteraf nog is verbeterd of aangepast. Een opname met je smartphone is voldoende.

 

De drie filmpjes moeten aan deze criteria voldoen:

 

Zijn we enthousiast over wat we van je hebben gezien? Dan word je uitgenodigd om bij ons op school live auditie te komen doen in ronde 2.

 

 

Auditieopdracht 2:: live auditie

De live auditie dag bestaat uit twee delen.

 

1. Individuele auditie (max 30 minuten)

Je start de dag met een individuele auditie. Hier begin je met het voorspelen van twee stukken. Tenminste één van de twee stukken is een eigen compositie van minimaal 1 minuut. En dan wel een andere dan het ingestuurde filmpje bij je aanmelding. Het tweede stuk mag een eigen compositie zijn, maar ook een cover. (En ook anders zijn dan je opgestuurde filmpjes bij de aanmelding.) De twee stukken mogen bij elkaar maximaal 7 minuten duren.

 


Je mag in je eentje spelen/zingen (geen rap), jezelf begeleiden, begeleider(s) meenemen of je kunt gebruik maken van een begeleidingstrack via je telefoon of laptop. Wanneer je met een volledige band komt, hou er dan rekening mee dat de opbouw- en afbreektijd van jouw auditietijd af gaat. Daarom raden we aan om het aantal begeleiders dat je mee wilt nemen beperkt. Drummers moeten minimaal een begeleidingstrack meenemen. Een ervaren docententeam kijkt naar je technische en muzikale niveau. Als je muzikale begeleiders meebrengt, mogen deze na de individuele auditie naar huis.

 

Na het voorspelen van de twee stukken kunnen de docenten je nog wat muzikale opdrachten geven en volgt er een gesprek waarin je je motivatie voor deze opleiding verder moet toelichten. Zien we tijdens het ochtendprogramma dat je voldoende ontwikkeld bent op artistiek en creatief vlak en dat je een goed onderbouwde motivatie hebt, dan ga je door naar het middagprogramma. Zo, niet, dan houdt de auditie hier voor jou op. Je krijgt van de docenten jouw beoordeling te horen. Deze word je later ook gemaild.

 

 

2. Band auditie (‘s middags)

Je wordt samen met andere auditanten ingedeeld in een band. We vragen je de volgende twee songs daarvoor in te studeren. Tijdens deze band auditie ga je deze songs repeteren. Daarnaast krijgen jullie ter plekke een schrijfopdracht die jullie gezamenlijk moeten uitvoeren. De docenten kijken bij de verschillende bands hoe het repetitieproces verloopt en wat ieders inbreng is.

Aan het eind van de band auditie presenteren jullie minimaal één van de twee gerepeteerde songs èn de schrijfopdracht.

 

De song die we willen dat voorbereid zijn:

 

Hou er rekening mee dat de songs in een andere toonsoort gespeeld zouden moeten worden. Dat hangt namelijk af van degene die de song gaat zingen.

 

 

Beoordelingscriteria

Bij het beoordelen van jouw prestaties bij de audities letten we op een aantal zaken:

  1. Creativiteit: Je hebt al enige ervaring met het schrijven van originele songs, composities of arrangementen. Je bent in staat om vanuit een eigen idee een creatief maakproces succesvol te doorlopen. Daarnaast ben je in staat om samen te werken met andere studenten. Je kunt andere studenten benaderen voor jouw eigen creaties, maar je kunt ook een eigen bijdrage leveren aan de creaties van anderen.
  2. Ambacht: Je beschikt over basis technische vaardigheden op jouw instrument. Je bent in staat om nieuwe nummers zelf in te studeren. Je bent in staat om muziekstukken uit je hoofd te leren en op je instrument te spelen zonder bladmuziek of tekst. Ook kun je in bandformatie van wisselende samenstelling, muziek instuderen.
  3. Gehoor: Je bent in staat om voorgespeelde fragmenten na te spelen. Je hebt al een ontwikkeld besef van toon, intonatie, ritme en tempo. Je luistert goed naar elkaar en bent in staat om wat je zelf speelt aan te passen aan wat anderen spelen.
  4. Motivatie/kijk op de beroepspraktijk: Je hebt een overtuigende motivatie om aan deze muziekopleiding te gaan beginnen. Je kunt aan ons uitleggen waarom je muziek wilt maken en wat je na deze opleiding met jouw muziek gaat doen. Je hebt nagedacht over manieren om na deze opleiding je geld te kunnen verdienen met jouw muziek. Je bent op de hoogte van de huidige muziek scene.